Didatangi profesor USM, 10 anak Siak diajak belajar ke Malaysia

id Anak Siak belajar, Negeri Perlis Malaysia, Profesor USM

Didatangi profesor USM, 10 anak Siak diajak belajar ke Malaysia

Bupati Siak, Alfedri usai mendengarkan ceramah dari Mufti Kerajaan Perlis Malaysia. (ANTARA/HO-Pemkab Siak)

Siak (ANTARA) - Pemerintah kabupaten Siak mengelar dauroh Ilmiah yang menghadirkan penceramah Mufti Kerajaan Perlis Prof. Dr. Dato' Arif Perkasa Mohd Asri Bin Zainul Abidin dari negeri Malaysia. Acara berlangsung di Mesjid Islamic Center, Kampung Rempak, Kota Siak, Kamis malam dengan mengusung tema "Islam Rahmatan Lil Alamin"

Untuk diketahui, Mohd Asri adalah seorang penulis dan komentator aktif tentang Islam dan isu-isu keagamaan. Ia juga seorang profesor tetap di Universiti Sains Malaysia saat ini bekerja di Kantor Perlis Mufti. Dikenal oleh masyarakat sebagai Prof Maza singkatan dari namanya sendiri, Mohd Asri Zainul Abidin.

Ia populer di kalangan anak muda yang mengikuti blognya, Minda Tajdid dan kolom di surat kabar Melayu Perlis.

Mufti Negeri Perlis adalah satu jawatan tertinggi dalam Jabatan Agama Islam Negeri Perlis dan mempunyai kuasa tertinggi dalam mentafsirkan dan menjelaskan fatwa yang diperlukan oleh masyarakat Islam.

"Atas nama PemkabSiak dan masyarakat kami mengucapkan selamat datang kepada Prof. Dr. Dato' Arif Perkasa Mohd Asri Bin Zainul Abidin dan keluarga di Kabupaten Siak Kota Istana, di mana dulunya Siak dan Johor merupakan serumpun,” ungkap Bupati Alfedri saat menyampaikan sekapur sirih, di hadapan para Jemaah Dauroh.

Alfedri mengatakan setelah pertemuan dengan Prof. Dr. Dato' Arif Perkasa Mohd Asri Bin Zainul Abidin beserta rektor UMRI Pekanbaru, Dato Asri mengajak anak-anak Kabupaten Siak untuk belajar ke Negeri Perlis.

"Alhamdulillah tadi beliau menawarkan kepada kita untuk membawa anak-anak kita 10 orang di tahun ini, untuk belajar ke Negeri Perlis. Tentunya ini menjadi kebanggaan bagi kami. Insya Allah, kami akan mengantarkan langsung ke Negeri Perlis"ujar Alfedri.

Prof. Dr. Dato' Arif Perkasa Mohd Asri Bin Zainul Abidin juga mengucapkan terimakasih, atas sambutan yang di berikan ia menyampaikan kekagumannya kepada Kabupaten Siak.

"Alhamdulillah, saya hari ini sampai ke Kabupaten Siak, saya merasa sangat nyaman di Kabupaten Siak. Mayoritas pendudukannya melayu dan kedatangan saya di sini untuk memberikan ceramah kepada saudara-saudara kita yang ada di Kabupaten Siak,” singkatnya. .(infotorial)