Raja Malaysia tinjau lokasi banjir dengan sampan

id Berita hari ini, berita riau terbaru, berita riau antara, banjir

Raja Malaysia tinjau lokasi banjir dengan sampan

Raja Malaysia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong meninjau situasi banjir di Kampung Acheh, Pekan, Pahang, dengan menggunakan sampan, Kamis (14/1). (ANTARA Foto/Ho-Telegram)

Kuala Lumpur (ANTARA) - Raja Malaysia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong meninjau situasi banjir di Kampung Acheh, Pekan, Pahang, dengan menggunakan sampan, Kamis (14/1).

Seri Paduka Baginda beserta istri turut berkenan melawat Pusat Penampungan Sementara (PPS) di Sekolah Kebangsaan Kampung Acheh dan Balairaya Kampung Acheh dan serta meluangkan waktu menyantuni korban-korban banjir yang ditempatkan di PPS tersebut.

Baca juga: 32 unit rumah di Babel hancur dan rusak berat diterjang banjir rob ekstrim

Dalam lawatan ini, rombongan memberikan sumbangan kepada para korban banjir untuk meringankan beban yang ditanggung akibat bencana banjir.

Mereka dijadwalkan meneruskan lawatan ke beberapa buah kampung di sekitar Pekan, Pahang yang telah dilanda bencana banjir.

Turut mengiringi anakanda-anakanda Seri Paduka Baginda berdua Tengku Arif Bendahara Tengku Muhammad Iskandar Ri'ayatuddin Shah, Tengku Panglima Muda Tengku Ahmad Ismail Mu’adzam Shah dan Tengku Puteri Jihan Azizah 'Athiyatullah.

"Keberangkatan mereka berdua ini mencerminkan keperibadian dan keprihatinan tinggi baginda berdua terhadap korban-korban banjir yang memerlukan bantuan," menurut pernyataan Istana Negara.

Seri Paduka Baginda mengajak seluruh rakyat untuk bersama mendoakan agar bencana banjir yang melanda beberapa negeri pada saat ini tidak berkepanjangan.

Baca juga: Banjir landa dua Kecamatan di wilayah Solok Selatan

Baca juga: Sebanyak 175 rumah di Kecamatan Meranti terendam banjir


Pewarta: Agus Setiawan